Font de Passavets - Les Agudes

19 d’Agost de 2009

Recorregut:
Font de Passavets – Pou de neu – L’avetada – Collet dels Rocs Cremats – Turó de l’Home – Coll Sesbasses – Les Agudes – Font del Briançó – Riera de Passavets – Font de Passavets

Recorregut i mapa

Descarregar Track de la ruta

La ruta al Wikiloc

Aproximació:
Sortida de Vic a 2/4 de 8. Eix Transversal (C-25) fins a la sortida de Coll de Revell. Crta. GI-543 i al arribar al km 17, en una cruïlla prendre a l’esquerra la Crta. GIV-5201 direcció a Santa Fe del Montseny. Poc abans d’arribar a Santa Fe, a la dreta, hi ha la font de Passavets, amb aparcament per deixar-hi el cotxe. Total 41 km.

Introducció:
Una de les característiques principals del massís del Montseny és la rica varietat de paisatges que presenta. Caminant pel Parc Natural del Montseny podem trobar des de boscos mediterranis fins a castanyedes, fagedes i avetoses. Un dels itineraris que permet observar aquesta diversitat en la flora i en la fauna és el que va des de la font de Passavets, a la vall de Santa Fe, fins al cim del Turó de l’Home, situat a 1.706 m d’altitud.

Es tracta d’una forta però agraïda ascensió que comença en una fageda, passa per una avetosa, arriba a una zona de prats i culmina a dalt de la muntanya, el punt més elevat del Montseny.

Plafó informatiu

Itinerari:
Comencem l’excursió a 2/4 de 9. Ens trobem a l’aparcament de la font de Passavets. Hi ha un plafó indicatiu de la ruta fins al Turó de l’Home. Camí senyalitzat amb biguetes de ferro.
La font, situada uns metres més amunt, està molt ben arranjada i envoltada de grans exemplars de faigs. El lloc constitueix una bella raconada

Font de Passavets

Comencem el camí remuntant la riera per una pista que passa per la font. Es qüestió d'anar seguint les biguetes que senyalen el camí. Sempre per dins la fageda, passem pel costat d’un pou de neu, una gran concavitat a terra que tradicionalment s’utilitzava per acumular la neu per tal que es convertís en gel. L’espai es tapava amb terra i branques.

Pou de glaç

La pista gira a migdia i comença a enlairar-se en contínues llaçades. Seguim el camí principal. Ascens lent i monòton. Gaudim de la frescor dins els bosc de faigs.

Força amunt sortim en una clariana i arribem al lloc nomenat Avetada. És una magnífica i espessa avetosa amb exemplars de dimensions considerables que poden arribar als 50 metres d’alçada i fins a 150 anys d’edat. Lloc molt bonic.

L'avetosa

Anem seguint els senyals. La pista, amb moltes roques, va dibuixant encara unes darreres llaçades. Arribem en un petit turó amb un prat que s’anomena els Rocs Cremats.

El Turó de l'Home
Les Agudes

Passem pel collet dels Rocs Cremats i arribem a la carretera del Turó de l'Home, a l'indret de Coll Pregon. Per un camí empedrat pugem fins al cim.

El Turó de l'Home des de Coll Pregon

Dalt del cim, hi havia un important observatori meteorològic. Actualment es veu totalment desmantellat.

El cim del Turó de l'Home de 1.706 m es la cota més alta del Montseny i de la Serralada Prelitoral. La panoràmica és grandiosa; s'estén des dels Pirineus fins a les muntanyes de Tarragona i des del mar fins al cimals del Pallars. L’ambient és el prop de l’alta muntanya, amb un fort contrast diari de temperatures molt elevades durant el dia i molt baixes a la nit.
Avui podem disfrutar d’un dia totalment assolellat i amb molta vista.

Vista panoràmica des del Turó de l'Home

Al fons, Les Agudes

Desprès de contemplar tot aquest extens panorama continuem la ruta tot baixant fins a trobar la crta. al Coll Sesbasses. A partir d’aquí s'inicia un corriol carener, molt planer, ben fressat i retolat (continuem trobant les biguetes), que gaudeix d’un ampli horitzó durant tot el recorregut i que ens portarà a les Agudes.

Senyalizació camí de Les Agudes

Inicialment, el camí baixa, però a continuació es bifurca (a la dreta, camí a la font del Briançó.) Per aquí iniciarem el camí de baixada de retorn a les Agudes. Estem al Coll Sacarbassa.

Camí de Les Agudes

Anem seguint amb lent ascens en per carena culminant. Ja pel llom de la serra, el camí voreja per l'esquerra l'espadat puig Sacarbassa i arriba, pel mig d'una tartera (compte amb aquest tram a l'hivern, ja que pot estar gelat) al coll de les Agudes.

Passant per la tartera

Camí de les Agudes saludem els companys de la colla “poca pendent”. Avui hem coincidit fen la mateixa excursió.

Colla "poca pendent"

Per una rampa ampla i fàcil, arribem al cim en pocs minuts.

Les Agudes és la segona cota del Montseny de 1.704 m, encara que per molt pocs metres de diferència respecte al Turó de l'Home. És un cim de caràcter alpí, abrupte, descarnat i rodejat d’estimballs per tots indrets. La seva silueta és molt atractiva. L'absència de construccions, pistes i vehicles fan l'ascensió molt més gratificant.

Cim de Les Agudes

El cim està coronat per una gran creu de ferro i un rellotge de sol en forma de llibre.

Rellotge de sol

La panoràmica es molt completa.

Collsacabra i el Pirineu al fons

Avui el cim està totalment “invadit “ per una gran munió de formigues alades. Ens cal buscar un altre indret per poder esmorzar tranquil·lament.

Retornem al coll de les Agudes, fins a trobar el camí de baixada per un corriol fressat i marcat amb vermell que ens durà fins a la font del Briançó.

Font del Briançó

A partir de la font hi ha tot un laberint de pistes. Nosaltres seguim en tot moment la ruta marcada amb monjoies i que seguint una pista en fort descens desemboca finalment en un corriol al costat de la riera de Passavets.

Senyalitzant el camí

Anem seguint la riera en paral·lel i arribem a la Font de Passavets.

Entrebanc abans d'arribar a la font de Passavets

Recorregut: 9’21 km
Desnivell: 595 m
Ascensió Acumulada: 682 m

Finalitzem l’excursió a 2/4 d’una i arribem a Vic a 2/4 de 2.

Dia esplèndid i amb força calor.

Ona ha dit...

He fet per primer cop aquesta ruta (mai havia anat d'excursió al Montseny) i he seguit la vostra guia al peu de la lletra. M'ha encantat! Gràcies per compartir-la. :)

steelman ha dit...

Bones.
Felicitats per el blog que teniu.
Hem seguit la vostra ruta al detall i ens ha agradat molt

Tworistes ha dit...

Dem'a, diumenge 21 d'octubre de 2012 realitzarem aquesta ruta, que fa força bona pinta. Fa poc ens hem aficionat al senderisme i des del primer moment fem us d'aquest blog, força interessant. Felicitats doncs, Josep Mª per apropar catalunya als senderistes!

Josep Mª Camprodon ha dit...

Moltes gràcies per visitar el Blog i per els comentaris.

Ens agrada de veure que també hi ha gent amb un gran interès pel mòn de la muntanya i l'excursionisme.

Una cordial salutació de de Vic.

Unknown ha dit...

Demà farem aquesta ruta! Acabem de descobrir el teu blog i ens ha agradat molt!!! Moltes gràcies company. Una salutació des de Centelles.