L'Hort de Getsemaní (Vidrà)

28 de Gener del 2009

Recorregut:
Font de Torrents – GR – la Vila Vella – Els Crestaions – Bauma de la Vila – Els Rònecs – L’Hort de Getsemaní.

Recorregut i Mapa (Editorial Alpina)

Descarregar Track de la ruta

La ruta al Wikiloc

Aproximació:
Sortida a 2/4 de 8 de Vic en direcció Sant Quirze de Besora per la C-17. A partir d’aquí ens desviem per la BV-5227 fins a Vidrà. Continuem en direcció a Siuret per la GIP-5227 i en poc més d’1 km ens desviem a la dreta on un rètol ens indica: Vila Vella. Seguim per aquesta pista fins arribar a un pont sobre el riu Ges, amb la font de Torrents a l’esquerra. Aquí deixem el cotxe. Total: 38 km.

Introducció:
Hi ha llocs desconeguts gairebé per tothom, que amb prou feines surten als mapes. Un d’aquests llocs és l’Hort de Getsemaní. Nom insòlit per un lloc ben a prop de casa nostra.

Aquesta referència la vaig tenir al llegir una descripció en el llibre “Puigsacalm” de l’editorial Alpina editat l’any 1951 del prolífic autor de guies excursionistes, Ramon Vinyeta. (Una de les primeres guies publicades per l’autor)

Diu textualment: “S’ha donat aquest nom (Hort de Getsemaní) a un recinte o clos natural regularment pla i envoltat de timberes i monòlits de considerable elevació i rara figura, plens d’esvorancs i separats entre si per estrets passadissos.. En cas d’escaure-s’hi cap al tard, quan els raigs de sol il.luminen de tonalitats rogenques les parets de les timberes, hom s’encomana el rar ambient que allí predomina, i una estranya basarda envaeix l’ànim i l’esperona a allunyar-se...”

Itinerari:
Dia molt fred amb una temperatura de -2 ºC però totalment serè. Comencem la ruta a ¾ de 9 creuant el riu Ges (850 m) i seguim per aquesta pista fins al primer trencall a l’esquerra.

Inici excursió

Enfilem ara una pista forestal per la part obaga on encara hi trobem força neu fins a desembocar en una cruïlla de camins. Aquí hi veiem diversos rètols amb el nom de Bac dels Rònecs i Vila Vella.

Seguim els rètols i entrem al bosc per un camí força estret que va vorejant la riera dels Rònecs. Desprès de recórrer uns 200 m. és totalment impossible poder seguir endavant. Quantitat d’arbres tapant el camí. En tota aquesta zona, la nevada ha fet grans destrosses. Es tardarà molt de temps per poder-hi passar.

Els arbres caiguts impedeixen poder continuar.

Decidim desfer aquest tram i seguir per una pista marcada amb senyals de GR a partir de la cruïlla de camins.

Aquesta pista força ampla ens permet poder-hi transitar tranquil·lament tot i que també hi trobem branques al terra.

Anem seguint en suau pujada i amb vistes al nostre darrera de la població de Vidrà. Al fons a la dreta i sota la part obaga hi veiem la pista que va a Sant Bartomeu de Covildases que està totalment glaçada i amb força neu.

Al fons, Vidrà

El sol ja ha fet acte de presència i el dia es presenta magnífic.
Anem seguint els senyals del GR fins arribar a la gran masia de la VilaVella o la Vila de Bosquerons. Aquesta casa està situada en un lloc alterós i molt visible, a 1.010 m

Masia de La Vila Vella

Val la pena fer-hi una parada i contemplar la gran vista panoràmica que s’observa.

Fins aquí hem tardat ¾ d’hora.

Deixem el GR i la casa de la Vila Vella i marxem per un corriol cap a l’esquerra per arribar en suau pujada a la carena dels Crestaions, a ponent de VilaVella.

Collet dels Crestaions

Esmorzem dalt la carena en un petit collet. Al fons veiem l’ermita de Sant Bartomeu de Covildases.

Vista des de la carena dels Crestaions

Deixem el collet i seguim cap a la dreta per la cara Nord i anem davallant fins a trobar un rètol metàl·lic on diu: Bauma de la Vila (esquerra) o bé L’Hort de Getsemaní i Rònecs (dreta). Seguim cap a l’esquerra fins arribar a la riera i al costat mateix i veiem la Bauma de la Vila.

Aquestes baumes estan situades en un lloc molt humit i feréstec. Formen varies cavitats i conserven encara parets i pilars. Es diu que al primer terç del segle XIX encara hi vivia gent. Hi ha qui diu que l’autèntic “Rònecs” eren aquestes tres baumes i quan es va fer la casa, aquesta li va manllevar el nom.

Baumes de la Vila

Per anar a l’Hort de Getsemaní, cal tornar a recular fins a l’última bifurcació i agafar el corriol que havíem deixat a la dreta.

Per no desfer el camí i haver de recular, nosaltres continuem a partir de les baumes. Travessem un torrent i tot seguit un filat i per un terreny assolellat en forta pujada arribem a unes antigues feixes on al damunt i situada en un terreny pla hi ha la casa dels Rònecs.

Aquest últim tram ha estat dur de veritat; no és aconsellable fer-ho tal com està el bosc actualment.

Tardem uns 30’ des de la casa de La VilaVella als Rònecs.

Aquesta casa està enrunada però es conserven les parets i l’obertura de les portes. Els Rònecs va ser construïda en aquest lloc potser per aprofitar alguna de les grans roques com a paret d’algun corral o de la mateixa casa.

Els Rònecs

El nom “rònecs” ja ho diu clarament l’Enciclopèdia Catalana: “Dit d'una casa abandonada, d'un camp erm, d'un indret o paratge inhospitalari, de mal estar-hi o viure-hi a causa del seu estat d'abandó, ruïnós, malsà, etc.”

Al costat mateix de la casa hi ha un pla i el lloc s’anomena: l’Hort de Getsemaní.

L'Hort de Getsemaní

El lloc és totalment feréstec i molt enfonyat. Encara hi ha força neu.

L’indret el trobem totalment tapat per la gran quantitat de branques caigudes degut a la forta nevada del passat desembre i també per el fet d’esser un lloc poc freqüentat. Fa justament set anys (24-1-2002) varem estar en aquest lloc per primera vegada.

Desprès d’observar tots el voltants, fem la tornada seguint un camí força marcat que seguint per el costat solell va a parar a la riera i passant per l’obertura d’una tanca sortirem altre vegada a les baumes.

Fem la tornada seguint el mateix que hem fet a l’anada.

Avui tenim un sol esplèndid i als racons on encara hi ha neu s’està desglaçant ràpidament.

Terra totalment fet un poti-poti

Arribem a la casa de La Vila Vella i a partir d’aquí només ens cal anar seguint aquesta pista forestal marcada amb senyals de GR. Durant la baixada podem gaudir d’una bona vista del vessant nord de la serra de Curull. Continuem en lleuger descens fins a l’encreuament de la pista que va a Sant Bartomeu.

Seguim cap a la dreta i finalment arribem al pont sobre el riu Ges. Punt final de la sortida d’avui.

Marxem a ¼ de 2 i a les 2 arribem a Vic.

Desnivell: 239 m
Recorregut: 8’83 kms

Hem tingut avui l’al·licient de redescobrir un lloc mig perdut i oblidat; però tot i així, l’encant de l’Hort de Getsemaní està intacte i val la pena arribar-s’hi aprofitant alguna sortida per aquesta bonica zona del Bisaura.