La Foradada (L'Esquirol)

21 de Gener del 2009

Recorregut:
Pont de la Gorga – Crta. de Tavertet – El Campàs – La Foradada – Cantonigrós – Camí Ral Vic Olot – Pont de la Gorga .

Recorregut i Mapa (Editorial Alpina)

Descarregar Track de la ruta

La ruta al Wikiloc

Aproximació:
Avui sortim de Vic a les 8 en direcció a Olot per la C-153. fins arribar a L’Esquirol. Entrem a la població per seguir per la BV-5207 en direcció a Tavertet i deixem el cotxe al costat del Pont de la Gorga.
Total: 19 kms.

Itinerari:
Desprès de les intenses nevades i pluges d’aquests ùltims dies, aprofitem avui per visitar el Salt de la Foradada, un dels llocs més emblemàtics i bells de tot el Collsacabra.
Es tracta d'un preciós salt d'aigua situat en un lloc salvatge i espectacular de la Riera de les Gorgues.

Comencem la ruta a ¾ de 9 amb una temperatura de -2’5º C.

Marxem per la crta. de Tavertet i passem per un petit pont (pont de la Parra).

La Riera de les Gorgues des del Pont de la Parra

A la dreta veiem el pont Vell que es per on tornarem. A uns cent metres deixem la crta. i prenem una pista a l’esquerra on hi ha un cartell indicador: “Ruta de la Foradada”.

Ara nomès cal seguir aquesta pista indicada amb senyals de color groc.

Aquest camí, molt fressat, marxa pel marge esquerra d’aquesta riera que ha format una profunda gorja coberta de vegetació, sobretot alzines. El camí passa a mitja alçada sobre grans blocs de pedres.

Passem per l’esquerra de la masia del Campàs.

Masia del Campàs amb els camps molt gebrats

Continuem ara per la part mès obaga del recorregut i amb mès vegetació. En aquesta zona trobem una gran quantitat d’arbres caiguts al terra degut a la forta nevada dels ùltims dies. El bosc està molt malmès.
Al cap de poc, la pista esdevé corriol.

Mès endavant deixem el camí principal i baixem per l’esquerra per apropar-nos a la font de les Fontiques, que és a tocar al camí.

La font de les Fontiques

Arribem a una zona alta despejada amb un promontori al davant. El camí segueix a la dreta per una porta amb barres metàliques al terra pel controlar el ramat.

El camí va seguint en suau pujada fins a trobar un indicador on diu: La Foradada.

Ens desviem a l’esquerra i prenem un corriol que ens portarà en una cruïlla de camins. Hi ha també un pal indicador.

En aquest lloc ja s’escolta el soroll del salt de la Foradada. Seguim aquest curt tram en forta devallada per un camí molt arbrat i protegit amb baranes de fusta.

Baixada a la Foradada

Sobtadament ens apareix la roca de la Foradada amb el salt al costat enmig d’un soroll molt enèrgic.

L’erosió de la roca ha configurat un indret bellíssim.

Salt de La Foradada

El lloc és feréstec i espectacular. L’aigua de la riera, avui molt abundant, salva el sallent de forma espectacular i rebota en la profunda gorga enmig d’uns grans espadats de roca. Realment impressiona el brogit de l’aigua que es desploma.

L'aigua cau des d'una altura de 25-30 m. i a l’esquerra tenim la Foradada. Una gran cavitat natural oberta en la cinglera per un antic esfondrament.

Poc abans del salt diversos torrents s’ajunten per formar la Riera de les Gorgues.

Salt de La Foradada

Al costat del gorg hi han les ruïnes d'un antic molí que utilitzava el desnivell del riu com força motriu. Mig amagada entre els murs que encara resten del molí, hi brolla una abundosa font.

Restes de l'antic molí. A l'interior de la mina hi ha una font.

Fins aquí hem tardat 5 quarts d’hora i hem fet 5 kms. de recorregut.

En aquesta fondalada, el fred és molt intens i el terra encara està completament glaçat.

Desfem el camí fins al rètol indicador de la Foradada i busquem un lloc asolletat per esmorzar.

Seguim la ruta en direcció a Cantonigròs per una pista plena de pedres i que va pujant fins arribar al camp de futbol i entrem a la població. Al davant hi ha l’església.

Avui el dia és molt clar i asolellat. Veiem al fons el Santuari de Cabrera.

El Santuari de Cabrera vist des de Cantonigròs

Girem a la dreta i seguim el Camí Ral de Vic a Olot. En una cantonada hi ha un rètol indicador.

Passem pel Carrer Major i deixem la població per anar en direcció cap a l’Esquirol. Aquest camí segueix la carena en suau baixada i sovint el terra està format per lloses de pedra.

Camí Ral de Vic Olot

En un pla inclinat tot de pedra trobem un turonet a l’esquerra on hi ha el dolmen de Puigsespedres.

Dolmen de Puigsespedres

Arribem a unes primeres cases, on el camí gira a la dreta i després a l’esquerra. Baixem per unes petites escales i sortim a la carretera de Tavertet.

Passem la crta. i trenquem a l’esquerra pel Carrer del Pont que va recte de baixada fins arribar al pont medieval de la Gorga.

Pont de la Gorga a l'Esquirol.

Passem per la dreta del pont i arribem al punt final de la ruta d’avui.

Sortim de l’Esquirol a ¼ d’una i arribem a Vic poc abans de la una.

Desnivell: 231 m.
Recorregut: 9’63 kms.

Avui hem pogut gaudir d’un gran espectacle contemplant el Salt de la Foradada en tota la seva magnitud.

Pedro Martinez ha dit...

hace mas de 33 años que no e bajado a la roca foradada que estuve de acampada con un grupo de chicos