Santa Cília (Mirador del Noguer)

19 de Desembre del 2007 (206)

Mirador – Sobiranes – Sant Miquel de Sorerols – Santa Cília – Baumes de la Clota – Grau del Noguer – Sobiranes – Mirador.

L’excursió d’avui és una ruta circular.

Sortida de Vic a 2/4 de 8 amb una temperatura de – 2º C, en direcció a l’Esquirol i continuar per la crta. de Tavertet. A uns 5 kms. hi ha un pal indicador, a la dreta, que condueix a la casa de Sobiranes. Seguim uns 4 km d’aquesta pista que segueix paral·lela a la crta. de Tavertet i deixem el cotxe davant mateix d’un altre senyal indicador. Som al mirador sobre la vall del Noguer.

Ens posem a caminar a ¼ de 9. El dia de moment es força fred però totalment despejat. Continuem per la pista i arribem a la casa de Sobiranes. Passem pel davant i anem seguint, ara en direcció cap a Sant Miquel de Sorerols. En poc més d’un quart d’hora ja hi som.

Aquesta preciosa església romànica, molt ben restaurada, es troba encimbellada en un petit turó a una altitud de 780 m. Original del segle XI i consagrada el 1095. L’església manté íntegra l’estructura. És d’una nau amb arcs torals i, en el tram immediat a l’absis, té una fornícula oberta en el gruix del mur de cada banda. L’exterior de l’absis es revesteix amb grups de tres arcuacions entre lesenes . El portal amb doble ressalt sobre l’adovellat de mig punt conserva les portes de roure guarnides amb aplicacions de ferramenta en doble rinxolat.

El Museu Episcopal de Vic guarda un encenser d’aram repussat datat al darrer terç del segle XIII.

Després de contemplar aquesta ermita, desfem un tros del camí i continuem cap a Santa Cília. L’esglesiola de Santa Cília és una humil ermita en ruïnes, romànica del segle XI. Situada a la punta d’un turonell, té al seu davant un panorama formidable i impressionant. Fins aquí portem 4,26 kms.

Esmorzem en aquest lloc, tot contemplant la fondalada de la Vall de Sau. Poc a poc el sol comença a escalfar.

Seguim la ruta, ara en direcció a les Baumes de la Clota. L’accés és bastant fàcil, seguint el camí que comunica Santa Cília i desviant un curt ramal per un camí carreter molt curt i planer; sota les gegantesques roques. A les ruïnes de la Clota, masia-balma aixoplugada sota l’enorme monòlit anomenat la Roca del Migdia, s’hi veuen divisions en estances, i l’emplaçament del forn de pa. Les restes de parets que tancaven completament la gran balma, estaven fetes amb morter de calç i sorra. Aquesta balma és bastant gran i de molta capacitat. Havia estat habitada fins a principis del segle XIX. En una altre ocasió ja hi haviem estat en aquestes baumes (22-Gen-2002)

Continuem el camí ara en direcció a la masia del Noguer. Abans d’arribar-hi veiem a la nostra dreta la Roca de l’Abeia. Superba proa roquera d’un llarg contrafort que es desprèn de la muntanya; preciós i aeri mirador sobre la Riera de Balà.

Arribem al Noguer i contemplem el conjunt d’edificis, d’atraient aire camperol, i en el que s’aprecien reformes de vàries èpoques. En l’actualitat aquesta masia està deshabitada. Pugem ara per el grau del Noguer i arribem a la pista forestal just davant de la casa de Sobiranes i en poc més de 10’ arribem al mirador del Noguer. Final de la ruta d’avui. Ruta molt complerta.

Recorregut total: 10’35 kms. Arribem a Vic a ¾ d’una.

assumpta ha dit...

Hola, què passa que no penjeu cap excursió?
És que el gener i febrer no sortiu?